top of page

Har du brug for, at I styrker tilliden?

Få 3 gode råd, der hjælper dig og dit team til at op ad tillidstrappen og skabe endnu bedre resultater.

Tillid, Psykologisk tryghed

Særligt i usikre tider bliver det tydeligt, hvor vigtigt det er for os at være trygge i vores relationer. Det er dog også vigtig i gode tider… Gode relationer giver større trivsel og er afgørende for, at du og dine medarbejdere sammen skaber de gode resultater.



Gode relationer kommer ikke af sig selv


Du skal arbejde aktivt for at etablere og vedligeholde gode relationer. En af de vigtigste byggesten i en relation er TILLID.


Tillid er det usynlige bånd, vi sammen skaber mellem os. Et bånd, der giver os modet til at åbne ”de indre døre” – til at dele vores mere ærlige tanker og følelser med hinanden. Måske fortæller vi, at der er noget, vi ikke kan finde ud af. Måske deler vi, at vi har lavet en fejl og beder om hjælp til at rette op på fejlen. Eller måske siger vi højt, at vi ikke er enig i en beslutning, en strategi eller et budget.


Når vi har tillid, har vi en formodning om, at den anden vil tage vel imod det, vi kommer med. Det betyder ikke, at vi forventer, at den anden altid er enig. Vi forventer dog, at der bliver ”gået efter bolden og ikke manden”, og at der bliver lyttet til vores tanker, ideer eller bekymringer. Vi har også formodning om, at den anden viser tillid tilbage ved at dele sine ærlige tanker og følelser.


Det er både sårbart og kræver mod at være tillidsfuld. Vi kan ikke på forhånd vide, hvordan den anden tager imod og behandler det, vi siger. Vil de lytte til det vi fortæller? Eller lukker de af og afviser, det budskab vi kommer med?


Ledelseskonsulent og forfatter Patrick Lencioni siger det på denne måde:


”Den vigtigste ingrediens til at opbygge tillid er ikke tid. Det er mod”.



Tillid – den vigtigste ingrediens i stærke relationer, som skaber de bedste resultater


Som leder har du interesse i, at der er en HØJ GRAD AF TILLID i dit team. Den høje tillid er med til at sikre, at dine medarbejdere deler deres perspektiver på de opgaver og problemstillinger I står med. Både når de er enige, når de er uenige og når de har nye - måske vovede - løsningsforslag. Elementer og synspunkter som er afgørende for, at I når frem til de bedste løsninger. ”Rip, Rap og Rup” teamet, hvor alle bare nikker og er enige, er passe’ og som leder er glæden kort, når alle nikker uden at sige, hvad de virkelig mener.


Tillid er ikke en given størrelse, men er som en plante, der både skal have sol, den rette jord og vandes. Når du som leder får en ny medarbejder, skal I sammen opbygge tillid til hinanden. Med medarbejdere, der har været der i længere tid, skal I sammen sikre, at tilliden vedligeholdes.


Når du som leder har fokus på og løbende arbejder med TILLIDEN i dit team er vejen lagt til, at du kan skabe et team, der har stærke relationer, som kan levere de bedste resultater.



3 råd der kan hjælpe dig til aktivt at arbejde med tillid i dit team


Her får du 3 gode råd, der kan hjælpe dig med at styrke de tillidsfulde relationer i dit team, så I sammen kan skabe endnu bedre resultater.


1. Vær nysgerrig og opsøgende Indbyd til og efterspørg forskellige synspunkter også synspunkter, der er markant anderledes end dine egne. Du skal behandle andres synspunkter med respekt. Anerkend dine medarbejdere for, at de deler deres synspunkter. Du viser vejen for, at er okay at være uenig og du hjælper til, at I taler om uenigheden på en god og konstruktiv måde. Det øger tilliden i dit team og understøtter muligheden for en større åbenhed i teamet.

2. Vær åben og ærlig Del dine egne dilemmaer og fejl med teamet, når det giver mening. Inviter dine medarbejdere med ind i dine overvejelser. De vil på egen krop opleve, at det er legalt og trygt at dele svære tanker og følelser. Det er med til, at der skabes et trygt og tillidsfuldt rum, hvor alle medarbejdere også kan tale om det, der er svært at snakke om.

3. Dyrk det sociale og kendskabet til hinanden Understøt at I bruger tid på at lære hinanden at kende også udover det rent faglige. Når I lærer hinanden bedre at kende øger det forståelsen for, hvorfor den anden gør som han/hun gør. Når vi forstår baggrunden for en handling eller et udsagn, er vi ofte mere large og det er også med til at styrke tilliden i teamet.

At arbejde med tillid handler om at tage mange små skridt, som lige så stille hjælper dig og dine medarbejdere til at udvikle en større og større tillid. Det gør at I bevæger jer op ad TILLIDSTRAPPEN.





Artikel er skrevet i samarbejde med Nina A. Kongshaug. Vi har designet lederudviklingsforløbet Styrk dit Lederskab. Forløbet udvikler helhedsorienterede og professionelle ledere, der med overskud og glæde i hverdagen bidrager til mere effektive virksomheder.

Vi brænder for at styrke ledelseskvaliteten og bidrage til, at de menneskelige dynamikker får en stemme i ledelse. Derfor skriver vi løbende artikler om relevante ledelsesfaglige teamer. Læs flere artikler i denne blog. Du skal også være velkommen til at følge os på vores LinkedIn Company page; Styrk dit Lederskab.

 
 
 

Comments


bottom of page